I. Údaje o mateřské školce: |
Název: Soukromá mateřská škola Štěpán o.p.s.
Adresa: Slovenská 2012, Vsetín
Právní forma: obecně prospěšná společnost
Statutární zástupce: Anna Štěpánková
IČO: 25830007
Telefon: 606 706 184
E - mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Webové stránky: www.skolkastepan.cz
Facebook: školka štěpán
Kapacita školy: 13 dětí
Věkové složení: 2,5 - 6 let
Provoz školy: 6,30 - 16,00 hod.
II. Charakteristika školy
Soukromá mateřská škola Štěpán je obecně prospěšnou společností s celodenním provozem pro děti předškolního věku.
Společnost je neziskovou nestátní organizací s příspěvkovou formou hospodaření, která využívá finanční prostředky získané z vlastní činnosti a prostředky přijatých ze státního rozpočtu
Škola vznikla v roce 1993 pod názvem 1. soukromá mateřská škola a z důvodu právního uspořádání ji v roce 1999 nahradila soukromá mateřská škola Štěpán o.p.s.
Soukromá mateřská škola je jednotřídní, třída je věkově smíšená.
Mateřská škola je rodinného typu a nachází se v řadovém domě klidné vilové čtvrti Ohrada. Výhodná poloha mateřské školy umožňuje krásné vycházky do přírody,ale i pohyb na dětských hřištích v okolí a hry v parku před školkou.
Rodinné prostředí je založené na vzájemné důvěře a respektování. Hlavním posláním naší školy je vytvořit příjemné prostředí plné pohody, radosti, tolerance, klidu a přátelství.Menší počet dětí umožňuje vytvářet podmímky pro individuální činnosti, děti mají dostatek času pro spontánní hru. Vytváříme podnětné prostředí pro prožitkové učení, do výuky zařazujeme prvky tvořivé dramatiky, ke zvyšování pohybových dovedností využíváme mimo jiné i tělocvičnu ZŠ Ohrada. Pro děti připravujeme aktivity pro rozvoj jejich znalostí i zábavu - polodenní, celodenní výlety, exkurze, divadelní představení, tvořivou keramiku, výuku plavání....
Snaha všech pracovnic naší mateřské školy směřuje k tomu, aby se děti cítily spokojené a šťastné. Dbáme, abychom udrželi současnou úroveň a dobré jméno školy. Musím zmínit, že za dobu existence mateřské školy od roku 1993 - 2018 prošlo naší školkou více jak 100 spokojených dětí i rodičů. Soudíme z toho , že většina dětí zůstala v naší školce od nástupu do MŠ až po vstup do 1. třídy ZŠ.
Prostory školy byly v průběhu předešlých let zrekonstruovány a modernizovány.
Nábytek a příslušenství je účelné, hračky, didaktické pomůcky a materiál odpovídá počtu a věkovému složení dětí. Většina hraček a výtvarného materiálu je umístěno tak, aby je mohly děti samostatně využívat.
Vnitřní prostory splňují bezpečnostní a hygienické normy.
Stravování je zajištěno přípravou jídel ve vlastní kuchyni. Strava je chutná, vyvážená a přizpůsobena stravovacím potřebám dětí předškolního věku. Na jídelníčku nechybí ovoce a zelenina, dodržujeme pitný režim během celého dne.
III: Podmínky vzdělávání
1. věcné podmínky
Materiálně technické podmínky jsou na dobré úrovni. Třída je vybavena stolky a židličkami ve dvou výškových provedeních. i přes omezené prostory je nábytek rozmístěn účelně, děti využívají hrací koutky umístěné i na chodbě mateřské školy.
Vybavení hračkami, pomůckami a materiály odpovídá počtu dětí a jejich věku, je průběžně doplňováno a obnovováno. Většina hraček a výtvarného materiálu je umístěno tak, aby je děti mohly samostatně využívat.
Herna slouží při odpoledním spánku jako lehárna, lehátka uklízíme na příslušné místo. Ložní prádlo a ručníky jsou průběžně doplňovány.
2. životospráva
V denním programu je respektována individuální potřeba pohybových aktivit a vhodných činností dětí, odpočinku i spánku. Poskytován je dostatečný pobyt venku při vycházkách do přírody (kopec, louka, les, kolem řeky Bečvy), na hřištích v sídlištích Ohrada, ale i pravidelně v tělocvičně ZŠ Ohrada. Pohybové činnosti jsou zařazovány v rámci tematických celků, komunitním kruhu, při náhradní činnosti, sportovní soutěže, relaxace.
Dětem je během dne poskytována plnohodnotná a vyvážená strava. Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dbáme na kvalitu, pestrost, chutnost a čerstvost jídel. Dodržujeme technologii přípravy pokrmů a nápojů a obohacujeme o nové druhy jídla.
Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Vedeme ke správnému stravovacímu návyku, děti do jídla nenutíme, ale snažíme se, aby děti jídlo alespoň ochutnaly a naučily se tak správným stravovacím návykům. Po celý den zajišťujeme dostatečný pitným režim.
Vedeme děti ke kultuře stolování a sebeobsluze.
Pedagogové sami poskytují dětem vzor zdravého životního stylu.
3. psychosociální podmínky
Našim prvořadým cílem je vytvoření rodinného prostředí. To musí být nejen bezpečné a podnětné, ale také plné pohody, pochopení a prostoru pro individualitu každého dítěte.
Všichni zaměstnanci školy vytváří dětem takové prostředí, aby se cítily spokojeně. Mezi dospělými a dětmi se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost i solidarita. Převažuje pozitivní hodnocení a pochvaly, podporujeme samostatnost a důvěru v sama sebe. Děti nejsou neúměrně zatěžovány ani neurotizovány spěchem a chvatem.
Volnost a osobní svoboda je vhodně vyvážená s nezbytnou mírou omezení, vyplývající z nutnosti dodržovat potřebný řád. Děti si společně s učitelkou stanoví některá pravidla chování v mateřské škole a snaží se je dodržovat. Je zajištěn pravidelný rytmus a řád, který je natolik flexibilní, aby mohl reagovat na aktuální situaci a přizpůsobit se individuálním potřebám dětí. V zásadě je vždy možná individuální úprava programu podle potřeb dítěte a rodičů. V denním režimu je respektována potřeba aktivity, ale i spánku a odpočinku. Předškolní děti mají možnost v případě neusnutí, využít klidových odpočinkových činností.
Adaptace dětí je individuálně přizpůsobena.
Kolektiv zaměstnanců je dětem vzorem v chování.
4.Organizace dne
Během dne je zařazeno dostatek pohybové aktivit, poměr spontánních a řízených činností je vyvážený. pro realizaci činností jsou vytvářeny vhodné materiální a psychosociální podmínky.
6,30 - 9,10 hry a činnosti dle volby dětí, relaxační chvilky, pohybové aktivity, jazykové
chvilky, individuální činnost, společenské hry, logopedická prevence,
průběžné stolování - svačinka, úklid hraček, komunitní kruh
9,10 - 9,45 řízená výchovně vzdělávací činnost formou frontálních, skupinových
a individuálních činností
9,45 - 11,30 příprava na pobyt venku, pobyt venku, pohybové aktivity
v případě nepříznivého počasí pokračují zájmové činnosti, aktivity
řízené učitelkou
11,30 - 12,15 hygiena, oběd
12,15 - 14,00 hygiena, převlékání, polední odpočinek, relaxační hudba a literární
chvilky, klidové aktivity pro děti s nižší potřebou spánku
( společenské hry, grafomotorické činnosti, modelování, kreslení,
prohlížení knih, ....... )
14,00 - 14,30 hygiena, odpolední svačinka, hygiena
14,30 - 16,00 odpolední zámové činnosti - hry dle vlastního zájmu, opakovací
chvilky, individuální a skupinová činnost
Veškeré činnosti mohou být během dne upravovány, probíhají skupinově nebo individuálně, spontánně nebo řízeně. Vše se přizpůsobuje potřebám a zájmu dětí.
Po celý den se učitelky plně věnují dětem a jejich vzdělání, respektují individuální vzdělávání dětí.
5. řízení školy
Povinnosti, pravomoci a úkoly jednotlivých pracovníků školy jsou dány pracovními náplněmi, kompetencemi a závěry z rad a porad.. Všichni pracovníci se podílejí na řízení školy prostřednictvím přidělených kompetencích a spoluúčastí na vytváření pracovních plánů. Školním vzdělávacím programem jsou stanovena ¨pravidla evaluace a sebehodnocení. Předávání informací není zajištěno pouze pracovními radami a poradami, ale především výbornými vztahy mezi pracovníky a každodenní vzájemnou komunikací. Pracovníci mají k dispozici školní řády, ŠVP, TVP, odbornou literaturu, časopisy a dostatek pracovních materiálů.
Ředitelka mateřské školy vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, zapojuje pracovníky do chodu školy, respektuje jejich názor a vzájemnou spolupráci. Učitelky mají prostor na svůj vlastní tvůrčí přístup a jsou vytvořeny podmínky pro jejich další vzdělávání.
Ředitelka informuje pedagogické a provozní pracovníky na pedagogických radách a provozních poradách, ale i na neformálních schůzkách.
Rodičům jsou informace předávány na třídních schůzkách, ústně při scházení a rozcházení dětí, písemně na nástěnkách i na webových stránkách.
6. personální a pedagogické zajištění
Všechny pedagogické pracovnice mají odpovídající vzdělávání a jejich pracovní doba je organizována tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna optimální péče a jejich bezpečnost.
Pedagogičtí pracovníci se podílí na tvorbě vzdělávacího programu, soustavném vzdělávání a využívání všech potřebných metod.
Pracovníci při své práci jednají podle obecných pravidel a principů společenského chování. Pedagogičtí pracovníci znají povinnosti předškolního pedagoga dané RVP PV a ve své práci se jimi řídi.
Chrání soukromí rodiny, zachovávají mlčenlivost, jednají ohleduplně s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi.
7. spoluúčast rodičů
Mateřská škola Štěpán je rodinnou školou, která byla a je rodičům vždy otevřena. Spolupráce zde funguje na základě partnerství, důvěry, porozumění a respektu. Rodiče mají možnost se podílet na chodu mateřské školy, účastnit se akcí a pomáhat při jejich organizaci. Mohou spolupracovat při plánování vzdělávacích programů, zapojit se do výběru daného tématu. Učitelky informují rodiče o prospívání jejich dítěte a jeho individuálních pokrocích, domlouvají se s rodiči na společném postupu při jejich výchově a vzdělání. Učitelky chrání soukromí rodiny a zachovávají mlčenlivost o jejich vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, nezasahují do života a soukromí rodiny.
Mateřská škola pomáhá rodičům v péči o dítě a plní funkci odborného poradce v oblasti výchovy a vzdělávání.
Rodiče jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje prostřednictvím učitelek či písemných informacích na nástěnkách, vývěskách. V současné době mohou rodiče sledovat průběh výchovně vzdělávací činnosti na webových stránkách školy a facebooku.
Spolupráce s rodiči:
- narozeninový dort - oslava narozenin dětí
- setkávání s rodiči na zahradě školy
- výstavky prací dětí
- pomoc při zlepšení prostředí mateřské školy
nejvíce nás potěší, když se děti do naší mateřské školy vracejí i po dalších letech, přijdou se pochlubit svými výsledky, účastní se společných akcí a my tak máme možnost sledovat jejich další vývoj.
Nejlepším propagačním prostředkem soukromé mateřské školy Štěpán je vlastní kvalitní práce s dětmi a aktivity pro rodiny, které dlouhodobě vytvářejí dobrou pověst školy.
8. spolupráce mateřské školy s jinými subjekty
Základní škola Ohrada
Základní škola Ohrada spolupracuje s naší mateřskou školou v mnoha směrech. Pronajímá nám tělocvičnu, kterou každý týden využíváme k různým pohybovým aktivitám, připravuje pro nás velikonoční a vánoční tvůrčí dílničky. Organizujeme setkávání dětí MŠ se žáky ZŠ Ohrada. Využívání prostor a účast na akcích ZŠ je velkou výhodou pro přechod budoucích školáků.
Mateřská škola Ústí
Společné akce pro děti - S kamarády jde všechno líp - viz. plán spolupráce. Na společných setkáních si navzájem učitelky předávají zkušenosti, půjčují si odbornou literaturu, pomůcky, metodické listy, ...
Alcedo - středisko volného času
Alcedo připravuje ve spolupráci s MÚ pro děti různé akce, kterých se naše mateřská škola zúčastňuje - Den bez aut, Mikuláš ve městě, Den Země, Pohádková stezka, Den stromů ...
Plavecká škola Valašské Meziříčí
Spolupráce s touto školou je nedílnou součástí aktivit dětí mateřské školy. Děti se pod vedením odborných instruktorů učí základům plavání, překonávají obavy z vody a zažívají množství zábavných chvil.
Základní umělecká škola, Základní umělecká škola Kostka škola s.r.o.
Děti mohou využívat široké nabídky kroužků - hudební odbory a výuka na hudební nástroj, taneční, dramatický a výtvarný obor. Připravují pro děti mateřských škol pohádková představení a výchovné koncerty.
Dramatický kroužek Bubu - Klub dětské kultury
Bára s pohádkami přijíždí za námi do mateřské školy a zpříjemňuje nám krásné chvíle. Pro děti nabízí dramatickou školičku Šikulky - estetická výchova (výtvarná, hudební, dramatická, pohybová výchova).
Pedagogicko psychologická poradna
Spolupráce s pedagogicko psychologickou poradnou spočívá v pomoci řešit výchovné a vzdělávací problémy dětí. Poradna zajišťuje základní vyšetření, zaměřuje se na oblast školní zralosti a doporučuje případný odklad nástupu do ZŠ.
Speciáně pedagogická a logopedická péče při MŠ Kostka a MŠ Sychrov
Zajištění logopedické péče, rodiče dochází s dětmi.
9. podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Mateřská škola sídlí v přízemí rodinného domu se schodišťovým vstupem do budovy. Dle stavebních dispozic budovy není možné vybudovat bezbariérový přístup do mateřské školy. Dětem s vyšším stupněm tělesného postižení není umožněn vstup do mateřské školy.
mateřská škola nabízí pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
- individuální přístup ke každému dítěti
- podpora personálu mateřské školy
- spolupráce s příslušným SPC při plánu pedagogické podpory - PLPP a individuálního
vzdělávacího plánu ( IVP)
- zajištění logopedické péče - docházení rodičů s dětmi - speciálně pedagogická a logopedická
při MŠ Kostka a MŠ Sychrov
10. podmínky vzdělávání nadaných dětí
Mateřská škola nabízí pro vzdělání nadaných dětí:
- individuální přístup ke každému dítěti
- podpora personálu mateřské školy
- spolupráce s příslušným SPC při plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího
plánu
Pro slnění účelu inkluze potřebujeme:
- proškolení učitelů v oblasti speciálně pedagogických metod a forem práce
- speciální pomůcky a hračky pro děti se SVP, pracovní listy, stavebnice a knihy
- zřízení pozice školního pedagogického asistenta
11. podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
Pro splnění účelu vzdělávání dětí od dvou do tří let potřebujeme:
- vytvoření podmínek
- zjištění bezpečnosti dětí
- hygienické
- psychosociální
- věcné (materiální)
- personální
- životosprávy včetně stravování
- organizace vzdělávání
- obsahu vzdělávání
- financování
- spolupráce
IV. Organizace vzdělávání
Kritéria pro přijetí a ukončení předškolního vzdělávání
Děti mohou být přijímány pro následující školní rok.
Mohou být přijímány i během školního roku, pokud to dovolí kapacita školy.
Předškolní vzdělání poskytujeme zpravidla dětem od 3 let věku až do začátku povinné školní docházky. K přijímání dětí mladších 3 let je přistupováno individuálně, pokud to umožní kapacita školy s přihlédnutím k sociální zralosti dvouletého dítěte.
V souladu s ustanovením § 34 odst. 1 školského zákona bude k předškolnímu vzdělávání do mateřské školy přednostně přijato dítě, které dosáhlo v tomto roce pěti let věku. Pokud nelze dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky přijmout z kapacitních důvodů, zařadí rodiče dítě do jiné mateřské školy.
Do mateřské školy mohou být přijaty pouze děti, které se podrobily stanovenému pravidelnému očkování dle požadavku § 50 zákona 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
O přijetí dítěte se zdravotním postižením bude rozhodnuto na základě odborného posouzení a písemného vyjádření školského poradenského zařízení nebo registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost.
Rodiče podávají žádost o přijetí do mateřské školy v průběhu školního roku, někdy i dříve na tiskopise vydaném mateřskou školou.
O přijetí rozhodne ředitelka mateřské školy na základě požadavků rodičů a zachování heterogenní třídy, tzn. počet možných přijatých dětí v určité věkové kategorii závisí vždy na aktuálním složení současné třídy, potom písemně vyrozumí rodiče dítěte.
Ředitelka mateřské školy může po předchozím upozornění rodičů rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání v následujících případech:
a) dítě se bez omluvy rodičů nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva
týdny
b) rodiče závažným způsobem opakovaně narušují provoz mateřské školy
c) ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu lékař nebo školské poradenské zařízení
d) rodiče opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské školy nebo za úplatu za stravování ve stanoveném termínu a nedohodne se s ředitelkou na jiném termínu
V. Charakteristika vzdělávacího programu
1. Záměry mateřské školy
Záměrem našeho vzdělávacího programu " Domeček plný radosti" je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou a způsobilou zvládat pokud možno aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny - zejména v prostředí rodiny a školy a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
2. Dlouhodobé cíle vzdělávacího programu
1. Rozvíjení dítěte a jeho osobnosti - podporovat tělesná a zdravý vývoj dítěte, jeho osobní spokojenost a pohodu
- systematicky rozvíjet řeč dítěte a cvičit schopnosti a dovednosti, které umožňují a usnadňují
proces jeho dalšího rozvoje a učení
- podporovat stále dokonalejší chápání okolního světa i dětskou radost z rozšiřujících se
možností zasahovat do jeho dění, motivovat dítě k aktivnímu poznávání, povzbuzovat jeho
chuť k učení, zájem poznávat nové a objevovat neznámé, porozumět věcem a jevům kolem
nás
- rozvíjet schopnosti přemýšlet a rozhodovat se, rozvíjet všechny poznávací a tvůrčí schopnosti
dětí, jejich fantazii, zájmy a nadání
- přispívat elementárnímu dětskému chápání vývoje, pohybu a proměn, rozvíjet schopnosti
dítěte přizpůsobovat se, reagovat na změny a vyrovnávat se s nimi
2. Osvojení si základu hodnot, na nichž je založena naše společnost - poskytovat dítěti možnost poznávat takové hodnoty, jako nedotknutelných lidských práv,
individuálních lidských práv, individuální svoboda, stejná hodnota a rovnost všech lidí,
soucítění a solidarita se slabými a ohroženými, péče o druhé a ohled na jiné, hodnoty
spojené se zdravím, životem a životním prostředím a důstojnými vztahy mezi lidmi
- v rozsahu dětských možností přispívat k předávání kulturního dědictví, jeho hodnot, tradic,
jazyka a poznávání
- rozvíjet schopnost komunikovat, spolupracovat, spolupodílet se na činnostech a rozhodnutích
- vést děti k sociální soudržnosti, připravovat je na život v multikulturní společnosti, k tomu,
aby vnímaly různost kulturních komunit jako samozřejmost a měly porozumění pro jejich
rozdílné hodnoty i pro vzájemné sbližování
3. Získávání působící osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako
samostatná osobnost na své okolí
- rozvíjet poznávání sama sebe, vlastních zájmů, možností a potřeb
- vytvářet příležitosti k rozvoji sebevědomí a získávání zdravé sebedůvěry
- vést děti k zájmu podílet se na společném životě a činnostech ve škole i v rodině (učit
je spolupracovat, spoluodpovídat, akceptovat a tolerovat druhé)
- vést k poznání, že může svou životní situaci ovlivňovat, že může jednat svobodně, že však
za to, jak se rozhodne a co udělá, odpovídá
Vize a filozofie naší mateřské školy
Moto: Každý den je něco pro radost
chceme, aby naše mateřská škola byla místem šťastného dětství, kde je prostor pro uplatnění
každého jedince, kde se všichni cítí dobře a bezpečně, kde je provází radost a štěstí.
chceme, aby se naučily žít ve skupině svých vrstevníků, aby poznaly sílu kamarádství a pocit, kde ho mají všichni rádi.
Chceme, aby našim partnerem byla rodina dětí.
Chceme rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí, sebejistotu a tvořivost.
Cíle a záměry předškolními vzdělávání
Naším společným cílem je vytvářet pro děti prostředí pohody veselí a radosti z prožité činnosti společně se svými kamarády. Vychovávat je v autentickou, harmonickou osobnost, na základě jejich věkových a individuálních zvláštností, s plným využitím fantazie, zájmů a nadání.
- položit základy pro psychickou, fyzickou a sociální samostatnost, pohodu a spokojenost.
Chceme, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou
osobností
- rozvíjet a podporovat samostatnost dítěte, rozvíjet zdravé sebevědomí, klást základy
celoživotního vzdělávání, všem dětem podle jejich možností zájmu a potřeb, učit zdravému
životnímu stylu, uvědomit si odpovědnost za své chování a jednání, to ve spolupráci s rodiči
- ve vzdělání upřednostňujeme smyslové vnímání, podporu přirozeného pohybu, maximálně
podporujeme komunikativní dovedností a řečový projev
- vzbudit u dětí pocit bezpečí, zažít pocit úspěchu respektovat jejich jedinečnost a individualitu
- vychovávat šťastné a spokojené děti
- vytvářet u dítěte základy společenských postojů, pravidel a návyků
3. Metody, formy a prostředky vzdělávací práce
Metody:
- naše vzdělávání je založeno na prožitkovém a interaktivním učení, uskutečňuje se ve všech
činnostech a situacích, kdy učitelka vnímá a navazuje na to, co děti prožívají. Prožitky však
také záměrně navozuje. Prožitkem rozumíme to, co v nás zůstává emočně podmíněné a tudíž
trvalejší
- využívání situačního učení. Tyto situace mohou být náhodné nebo záměrně navozené
učitelkou. Osvědčila se tvořivá dramatika, která navozuje na různé situace, řeší je.
- důležitá metoda je hra, která je hlavní a nejdůležitější aktivitou v raném období vývoje
dítěte. Proto jí dáváme dostatečný prostor, hlavně u mladší věkové skupiny. Hra musí
vycházet z potřeby dítěte, je přímým odrazem jeho zážitků.
- hrou a učením se zaměřujeme na rozvíjení vzájemných vztahů mezi dospělými a dětmi a
dětmi navzájem, na rozvíjení prožívání a přiměřené projevování citů.
- zkoušíme pracovat se smyslovými metodami na základě emocí a pocitu
- kooperativní učení vychází ze vzájemné spolupráce a domluvy dětí
- komunitní a jiné druhy kruhu se staly součástí denních aktivit. Jsou respektována a postupně
zařazována pravidla kruhu, které děti respektují
- děti používají metodu pokusu a omylu, experimentují, manipulují s různými materiály
- používáme moderní efektní způsoby komunikace
- při vzdělávání dětí raného věku se řídíme principy RVP PV
- poskytujeme dětem pestrou paletu činností zaměřenou na celkový rozvoj dítěte
- posilujeme jemnou a hrubou motoriku
- utváříme základy budoucích kompetencí
Formy:
- individuální, skupinové a kolektivní
- volná hra, společné řízené činnosti, pohybové aktivity, společné akce, oslavy a slavnosti,
kulturní představení, vycházky, výlety
Prostředky:
- hry, praktické činnosti, pozorování, tvořivá dramatika, experimentování, pokusy, pohybové
aktivity, práce s různými materiály a technikami, hudební hry ....